FAQ

Heeft u vragen over onze behandelingen en werkwijze? Wellicht vindt u het antwoord op deze pagina. Hieronder hebben wij enkele veelgestelde vragen voor u op een rij gezet.

Ergotherapie biedt ondersteuning aan iedereen die de gewone dagelijkse handelingen niet meer naar wens kan uitvoeren. Bijvoorbeeld door een ziekte, aandoening, trauma, overbelasting of een andere oorzaak. Ergotherapie richt zich op het vergroten van zelfstandigheid en het aanpassen van de omgeving om de kwaliteit van leven te verbeteren. Het helpt bij het omgaan met diverse uitdagingen in het dagelijks leven.

Ergotherapie is geschikt voor verschillende doelgroepen. Denk aan mensen met fysieke beperkingen en neurologische aandoeningen. Maar ook mensen met psychische problemen en ouderen. Bij Thuis Vitaal richten wij ons op volwassenen en ouderen.

Ergotherapie helpt u op verschillende gebieden. Het kan uw fysieke vaardigheden verbeteren en u leert compensatiestrategieën, maar ook het adviseren over en verstrekken van hulpmiddelen en aanpassingen en het bevorderen van zelfstandigheid vallen hieronder. Het doel is om uw dagelijkse handelingen met meer gemak en zelfvertrouwen uit te voeren.

Een ergotherapiebehandeling bij Thuis Vitaal begint met een kennismakingsgesprek. We praten samen over de problemen die u ervaart en wat u graag wilt bereiken. Een kennismakingsgesprek duurt ongeveer 1,5 uur. Tijdens dit gesprek komt ook aan de orde hoe we de volgende behandelingen verder gaan inrichten. Vervolgbehandelingen nemen tussen de 30 minuten en 1,5 uur in beslag, afhankelijk van de zorg die u nodig heeft.

De duur van een ergotherapiebehandeling varieert tussen de 30 en 90 minuten, afhankelijk van uw specifieke behoeften. Datzelfde geldt voor de frequentie van uw behandeling. Dat kan wekelijks, maar ook tweewekelijks zijn. Dit is afhankelijk van uw individuele situatie en behandelplan.

In veel gevallen worden ergotherapiebehandelingen vergoed door uw zorgverzekering. Het is belangrijk om uw polisvoorwaarden te controleren en na te gaan of ergotherapie wordt vergoed door uw zorgverzekeraar én onder welke voorwaarden. In de meeste gevallen is een verwijzing van uw huisarts nodig voor een vergoeding vanuit uw basisverzekering. Aanvullende verzekeringen bieden extra dekking voor uw ergotherapiebehandelingen. Neem contact op met uw zorgverzekeraar voor specifieke informatie over vergoedingen en voorwaarden.

Voor het maken van een afspraak kunt u telefonisch (020 80 20 500) of per e-mail (info@thuisvitaal.nl) contact opnemen met onze praktijk. Wij helpen u graag bij het plannen van een afspraak op basis van uw én onze beschikbaarheid.

De kosten van een ergotherapiebehandeling kunnen variëren. U heeft per kalenderjaar recht op een vergoeding van 10 uur ergotherapie. Hierbij geldt wél het eigen risico. Een aanvullende verzekering vergoedt mogelijk meer uren. Bij Thuis Vitaal brengen wij €22,- per 15 minuten in rekening bij de zorgverzekeraar, met een toeslag van €35,- per keer voor een behandeling aan huis. Neem contact op met ons op voor informatie over de specifieke tarieven en eventuele vergoedingen.

Bij Thuis Vitaal streven wij ernaar om aan uw voorkeur voor een specifieke ergotherapeut binnen onze praktijk te voldoen. Houd er rekening mee dat de toewijzing van een specifieke ergotherapeut afhankelijk is van de beschikbaarheid en specialisatie. Wij doen ons uiterste best om zoveel mogelijk rekening te houden met uw wensen.

Ja, in veel gevallen is het mogelijk om uw ergotherapiebehandeling(en) te combineren met andere vormen van therapie. Denk aan fysiotherapie, logopedie of psychologische behandelingen. Een multidisciplinaire aanpak kan leiden tot een betere afstemming en verbeterde resultaten. Wij raden u aan om uw wensen en mogelijkheden te bespreken met onze ergotherapeut, zodat hij of zij kan beoordelen hoe verschillende therapieën op elkaar kunnen worden afgestemd om uw specifieke behoeften te ondersteunen.

Bij Thuis Vitaal streven wij naar een hoog niveau van kwaliteit en tevredenheid. Heeft u een klacht over de behandeling of service? Neem dan contact met ons op. Wij nemen uw klacht serieus en streven naar een passende oplossing.